A plázák vendéglátói kínálatának szerepét a CBRE 22 ország 22 ezer vásárlójának részvételével kutatta. Az eredmények szerint a plázákban az enni-inni szándékozó látogatók aránya az Egyesült Arab Emírségekben volt a legmagasabb, 59 százalék. Ezt követte Dél-Afrika és Törökország.
Európán, Dél-Afrikán és a Közel-Keleten található bevásárlóközpontok látogatóinak közel egyharmada, csak enni-inni és kávézni tér be egy plázába – derül ki a CBRE globális ingatlan-tanácsadó legfrissebb kutatásából. Magyarországon csak a látogatók negyede tekinti fontos étel- és italforrásnak a bevásárlóközpontokat.
„A látogatói attitűd különbségei Európa- és Közel-Kelet-szerte főleg a kulturális különbségekből adódnak. A Közel-Keleten és Törökországban a bevásárlóközpontok látogatása fontos szabadidős tevékenység, amellett, hogy hatékony módja a vásárlásnak. A plázák étel-ital kínálata hagyományosan hívogató, bár a klímának is jelentős szerepe van a zord időjárású észak-európai országokban vagy az extrém forró Közel-Keleten. A látogatók mindkét esetben jobban szeretnek ugyanott enni és vásárolni, hiszen így nincsenek kitéve az esetleg szélsőséges időjárási viszonyoknak.” – mondta Andrew Phipps, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatás vezetője.
A lokális kulturális különbségek jelentős hatással bírnak arra, hogyan kell megtervezni egy plázát vagy hogyan, kell gondoskodni a vásárlókról. Egy jó vendéglátói kínálattal és innovatív megoldásokkal ellátott pláza gazdagabb élményt biztosít a vásárlóknak és arra bátorítja őket, hogy gyakrabban térjenek vissza.
A magyar piac helyzete
„A magyar piac specialitása, hogy a bevásárlóközpontok elsődlegesen a kiskereskedők területi igényeit elégítik ki, a vendéglátásnak másodlagos szerep jut. Azonban már reagálni kell a megváltozott vásárlói igényekre: a magyar látogatók is igényes és széleskörű gasztrokínálatot várnak el.
Van már kiemelkedő kínálat Budapesten is: üdítő példa a XII. kerületi Hegyvidék Bevásárlóközpontban üzemelő Michelin-csillagos étterem. Általánosan elmondhatjuk, hogy az úgynevezett ’food court’-ok ugyan nehezen bővíthetők, de a jövőben várhatóan jelentős étterem- és kávézófejlesztések lesznek a plázákban.” – mondta el Koroknai Szabolcs, a CBRE bevásárlóközpontokért felelős ügynökségi vezetője.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: