B2B - beszerzésről mindenkinek

Az internetes vásárlás története

Ma már, ahhoz, hogy kis és nagy bevásárlásainkat elintézzük elég egy laptop vagy egy okostelefon. Annak, hogy az élet ennyire leegyszerűsödött komoly technikai előzményei vannak. Most bemutatjuk az internetes vásárlás történetét.

A városi legendák szerint az internetes vásárlás első komoly példája egy utazási irodához köthető. Anglia különböző pontjairól, 66 utazási ügynököt kötött össze egy B2B felület 1981-ben. Ennek a felületnek köszönhetően az ügynökök letölthették a cég legújabb ajánlatait és utakat tudtak foglalni ügyfeleik számára.

Jane Snowball és az első internetes vásárlás.

Kép forrása: Gateshead Council

Az első B2C felületnek az 1982-es Minitel tekinthető. Ez a ma ismert internet elődje volt és lehetővé tette többek között azt, hogy az ügyfelek online vásároljanak. Ám a Minitelt Franciaországban indították el és ott volt a legsikeresebb is, így a történelem inkább az első Tesco online vásárlóra emlékezik 1984-ből, aki egy 72 éves Jane Snowball (képünkön) nevű hölgy volt.

 

Az eBay egy meghatározó áruház az internetes vásárlás fejlődésében.
A következő évek komoly technológiai fejlődést hoztak, de az internetes vásárlás történetében az 1995-ös év emelhető ki. Ekkor kezdte meg hódító útját két nagy online áruház, az eBay és az Amazon. Az eBay név, az Echo Bay cégnévből ered és ekkor a ma ismert eBay aukciós áruház, csak egy része volt az ebay.com honlapnak. Az aukciós oldal sikerét az adta, hogy mindenféle furcsaságot el lehetett adni rajta keresztül. A rendszer automatikusan működött és az összes vásárlásnál levont egy minimális költségdíjat. A siker egyre nőtt, így nem meglepő, hogy egy idő után az eBay alapítója, Pierre Omidyar otthagyhatta munkahelyét, hogy minden idejét az eBay fejlesztésére szánja.

Az Amazon és az internetes vásárlás története.Az Amazon az internetes vásárlás történetében elért sikereit elsősorban a hatalmas kínálatnak és az ügyfélbarát szolgáltatásoknak köszönheti. Eleinte a könyvekre specializálódtak, de idővel mindenféle terméktípus elérhetővé vált. A vevők könnyedén keresgélhettek a termékek között, kedvezményeket kaptak, és ha ajándékcsomagolást kértek, kiválaszthatták a csomagolás stílusát is. Továbbá az áruház figyelmeztette a vevőt, ha egy általa kedvelt témában vagy szerzőtől könyv jelent meg. Az Amazon fejlődéséhez az is hozzájárult, hogy 1996-ban elindította viszonteladói programját, melyben a viszonteladók 3-8% hasznot kaptak egy-egy vásárlás után. A viszonteladók száma 1998-ban 60 000 fő volt és ekkora már 2,26 millió vásárlói fiókot regisztráltak az online áruházban.

A fizetés fejlődésének tekintetében a következőket mondhatjuk el: az 1990-es évek végén kezdett kialakulni a Confinity nevű online pénzátutalási platform, mely 2000-ben egyesült egy X.com nevű onlinebank-rendszerrel. 2002-ben így született meg az internetes utalás legismertebb felülete, a Paypal. Még ebben az évben megvásárolta az eBay 1,5 milliárd dollárért, így nyitva utat nem csak az online vásárlás, hanem az online fizetés számára is.

Ahogy növekedett az internet penetráció és fejlődött a technológia, egyre többen látogatták az internetes üzleteket, amik így elérték ma is ismert formájukat.

Az internetes vásárlás jövőjéről tiszta képet kaphatunk, ha megemlítjük az Amazon Prime Air nevű szolgáltatást, melynek köszönhetően drónok szállítják házhoz a megrendelt termékeket. Hamarosan elég lehet egy okostelefonnal a kezünkben leltározni a konyhában és akár drónokkal is kiszállíthatják a rendelésünket.

 

Kommentek

Hozzászólás jelenleg nem lehetséges.

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!