Február 14-e a katolikus naptár szerint Szent Bálint napja. Azaz neki köszönhető a nyugatról érkezett ünnep, a Valentin nap, ugyanis többek között ő volt a jegyesek védőszentje is.
Vannak, akik nem ünneplik a Valentin napot, vannak, akik csak egy vacsorával, vagy virággal kedveskednek a párjuknak, de az mindenféleképpen bizonyított, hogy a február 14-et megelőző időszakban növekszik a virág-és csokoládékereskedők bevétele. Ennek tudatában akár azt is feltételezhetjük, hogy a Valentin nap csupán a kereskedők ünnepe, akik ebben az időszakban próbálják eladni az egyébként nem túl kapós termékeiket, vagy esetleg rengeteget költenek Valentin napi ajándékok beszerzésére, azt remélve, hogy minél több embert hoz lázba a szerelmesek ünnepe.
A statisztikai adatok szerint Németország 1,2 milliárd rózsát importál környező országokból, aminek döntő részét a Valentin napot megelőző időszakban értékesítenek. Nem csak virágból adnak el sokkal többet, mint az év többi időszakaiban, a csokoládé és plüssfigurák vásárlása is ugrásszerűen növekszik ekkor. A magyar népesség átlagban hatezer forintot költ Valentin napi meglepetésekre, ami komoly bevételt jelenthet egy kereskedő számára, ugyanis az év többi napjain nem költenek ennyit az emberek, hacsak nem megélhetési szükségletekről van szó. A hazai csokoládé gyártók forgalmának 4%-a Valentin napra összpontosul, ami körülbelül a húsvéti időszak bevételével egyezik meg.
Hazánkban a Valentin nap, kereskedői szemszögből, azért hasznos, mert az év végi ünnepek után januárban egy kereslet csökkenés figyelhető meg, a szerelmesek ünnepe pedig egy megfelelő alkalom arra, hogy beindítsák év elején a csokoládé eladását. Különféle csomagolásokkal esetleg akciókkal már jó előre felkészülnek, és ennek köszönhetően 2013-ban a magyar háztartások 40%-al több pralinét és 10%-al több táblás csokoládét vásároltak. A kereskedők elsődleges célcsoportja ekkor a fiatalabb, 29 év alatti, közepesnél magasabb jövedelmű háztartások, ugyanis ők költenek a legtöbbet ilyesmire.
A kereslet növekedése mellett a megfelelő kommunikáció is jelentős fölénybe hozhatja a vállalatokat versenytársaikkal szemben. Éppen ezért már sokan januárba elkezdik értékesíteni a kuponjaikat, akcióikat, hogy ők lehessenek az elsők a piacon, akik az adott évben ezzel foglalkoznak.
Nemcsak a hazai költéseket dobja meg a Valentin nap, hanem Amerikában is jóval többet költenek ilyenkor az emberek. A vállalatok termékein kívül ilyenkor a szolgáltatások iránt is megnövekszik az érdeklődés. A szállodák bevétele akár másfélszeresére is növekedhet a különböző speciális kedvezményeiknek, programjaiknak köszönhetően.
A Valentin nap mostanában már kevésbé szól kifejezetten a szerelmesekről, az emberek egyre többet költenek családtagjaik, tanáraik, barátaik vagy kollégáik megajándékozására. Akár a szerelmet, akár a barátságot ünnepeljük ezen a napon, február 14-e egy fontos dátum a kereskedők és vendéglátósok naptárában. Forgalmát tekintve ugyan alatta marad az anyák napi és a nőnapi költéseknek, de a Valentin napi „ráfordítások” évről évre folyamatosan növekednek.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: